04.07.2024 - 31.08.2024
Muzeum Drukarstwa w Cieszynie
Muzeum Drukarstwa w Cieszynie zaprasza na wystawę " Secesyjna przygoda z ekslibrisem". Wernisaż wystawy odbędzie sie 04 lipca 2024r. o godz. 16:00 i będzie można ją odwiedzaća do 31 sierpnia 2024r, w godzinach otwarcia Muzeum Drukarstwa.
Secesja – styl w sztuce europejskiej ostatniego dziesięciolecia XIX wieku i pierwszego XX wieku, zaliczany w ramy modernizmu. Istotą secesji było dążenie do stylowej jedności sztuki dzięki łączeniu działań w różnych jej dziedzinach, a w szczególności rzemiosła artystycznego, architektury wnętrz, rzeźby, malarstwa i grafiki.
Zapowiedzi typowych dla secesji form i elementów odnaleźć możemy już w Anglii i Francji długo przed rozkwitem stylu. Charakterystycznymi cechami stylu secesyjnego są płynne, faliste linie, ornamentacja abstrakcyjna bądź roślinna, inspiracja sztuką japońską, swobodne układy kompozycyjne, asymetria, płaszczyznowość i linearyzm oraz subtelna pastelowa kolorystyka. We Francji i w krajach anglosaskich styl ten nazywany jest art nouveau, w Austrii i Niemczech Jugendstil lub Sezessionstil, we Włoszech stile foreale lub stile liberty, w Polsce sztuka Młodej Polski, a w Czechach Secese. W drugiej połowie lat 90. XIX w. styl rozpowszechnił się w całej Europie.
Okres Młodej Polski zadziwiał wszechstronnością i rozległością zainteresowań we wszystkich dziedzinach sztuki. W tym okresie zaczynają się też odradzać sztuki graficzne, zauważamy próby nowych technik, rozwija się zdobnictwo artystycznego drukarstwa. W Warszawie wychodzi „Chimera”, która obok krakowskiego „Życia”, stała się trybuną młodopolskich pisarzy i artystów. Kolekcjonerzy i bibliofile zaczynają szukać nowych form sygnowania swoich zbiorów bibliotecznych, a nowa inteligencja pochodzenia ziemiańskiego traci swoją heraldyczną odrębność. Herb jako sygnet nie oddaje wielorakości zainteresowań nowoczesnego właściciela zbiorów. Powstają nowe ekslibrisy, będące typowym tworem tych czasów – symboliczne w treści i secesyjne w rysunku.
Na wystawie obejrzeć można szeroki przekrój secesyjnych ekslibrisów z całej Europy. Są tu typowe secesyjne przykłady obok zaś, inspirowane stylem, późniejsze ekslibrisy, które stały się poszukiwanymi miniaturami przez zamawiających bibliofilów polskich. Znajdziecie więc piękne secesyjne ekslibrisy, jak chociażby autolitografię Antoniego Stanisława Procajłowicza, czy też znaki Rudolfa Mękickiego, Antoniego Gawińskiego. Oczywiście nie mogło zabraknąć Alfonsa Muchy, czołowego przedstawiciela secesji, ale i innych Czechów: Oskara Fiali, Otakara Štáfla, Karla Šimůnka. Z niemieckojęzycznych krajów podziwiać można np. Alfreda Liebinga, Adolfa Kunsta, Erharda Amadeusa Diera, i wielu innych. Pięknymi przykładami secesji są ekslibrisy Hiszpanów Joaqima Ranarta i Garcii, Roberta Sabaté, czy Antonio de Guazella y Ayrivé. Wymienić należałoby też Węgrów Kozmę Lajosa i Attilę Sassy „Agillona” i wielu, wielu innych artystów z całej Europy. O tym, że secesja inspirowała i późniejszych twórców, w tym i współczesnych, przekonać się możemy w drugiej części wystawy. Tu prezentujemy prace, które wiążą się stylistycznie lub treściowo z secesją i pokazują, że wielu twórców ta epoka wciąż fascynuje. Oczywiście znajdziecie też przegląd najważniejszych technik graficznych – od miedziorytu, akwaforty, drzeworytu, linorytu, litografii po cynkografie.
Źródło:https://www.facebook.com/muzeumdrukarstwa